Wat wordt er precies aangepast in de recensies en reviews?
Negatieve reacties worden verwijderd, positieve worden aangepast
Indien er negatieve reacties zijn, worden deze vaak verwijderd. Positieve reacties worden uiteraard wel gepubliceerd.
Indien de negatieve reacties niet worden verwijderd, wordt de publicatie ervan reacties uitgesteld. Op die manier staan de positieve reacties bovenaan in de resultaten en zal u ver moeten zoeken om de minder positieve reacties te lezen.
Bijvoorbeeld: u heeft geld gestort op een rekeningnummer van Western Union, daardoor is de identificatie van de eigenaar onmogelijk. De betaling is niet via de online aanbieder gebeurd, waardoor die niet aansprakelijk kan worden gesteld.
U kunt zich als particulier voor dergelijke geschillen verzekeren. Dat kan door een consumentendekking af te sluiten. Contacteer ons vrijblijvend voor meer informatie over de consumentendekking en andere verzekeringen.Het opstellen van valse meningen
Een andere methode is het opstellen van valse meningen. In dat geval kunnen de berichten worden opgesteld door de teams van de klantendienst van de site voor onlineverkoop. Deze kunnen ook worden toevertrouwd aan gespecialiseerde firma's die bijvoorbeeld in Madagascar of Mauritius gevestigd zijn.
Enkele kenmerken om valse meningen op te sporen: in de eerste plaats wordt er heel veel gebruikgemaakt van persoonlijke voornaamwoorden (ik, me ...) of van woorden die wijzen op de aanwezige personen (mijn man en ik, mijn gezin, mijn kinderen ...).
De online booking platformen kunnen niet bij alle eigenaars langsgaan om te controleren of deze wel correcte informatie weergeven. De voorwaarden van deze online platformen geven aan dat zij hun aansprakelijkheid uitsluiten en enkel en alleen dienen om twee personen met elkaar in contact te brengen.
Aansprakelijkheid van online aanbieders
Stel, u heeft een vakantie geboekt via Air bnb, maar de eigenaar van het pand heeft u opgelicht. In hoeverre in Air bnb aansprakelijk? Staan zij in voor de kosten en terugbetaling van uw boeking?De online booking platformen kunnen niet bij alle eigenaars langsgaan om te controleren of deze wel correcte informatie weergeven. De voorwaarden van deze online platformen geven aan dat zij hun aansprakelijkheid uitsluiten en enkel en alleen dienen om twee personen met elkaar in contact te brengen.
Wie is verantwoordelijk voor de terugbetaling?
Indien de communicatie en transactie tussen uzelf en de eigenaar buiten het platform gebeurde, zijn zij niet verantwoordelijk en kunnen zij het geld niet terugstorten. In dat geval kunt u uw verzekeraar een lokale advocaat laten inhuren die ter plekke een zaak opstart tegen de oplichter. De kosten van de advocaat in het buitenland en de vertalingen worden volledig gedekt door de consumentendekking.
Enkele tips om in acht te nemen als u online een vakantie boekt
Ga niet in op te aantrekkelijke aanbiedingen
Neem de tijd om doorheen het online aanbod te gaan, vergelijk verschillende aanbiedingen en neem pas dan een beslissing.Controleer de betrouwbaarheid van de website
Vermijd onbekende websites waar weinig of niet naar verwezen wordt en die soms 3 weken online staan en nadien weer verdwijnen. Vertrouw op de bekende spelers op de markt. En wees waakzaam: het is niet omdat een website eindigt op ‘.be’ dat deze in België werd aangemaakt én in overeenstemming is met de Belgische wetgeving! De hoofdzetel van de organisatie kan evenzeer gevestigd zijn aan de andere kant van de wereld en dat kan gevolgen hebben.Bewaar bewijzen
Bewaar alle schriftelijke bewijzen die van pas zouden kunnen komen in geval van een discussie over de prijs, het logies of de betaling. Dit zijn stuk voor stuk elementen waarmee u zich kunt verdedigen mocht u melding moeten doen van oplichting. Blijf waakzaam!Doe geen geldtransactie buiten het online platform
De online aanbieder kan in dat geval het bedrag niet terugstorten.Bijvoorbeeld: u heeft geld gestort op een rekeningnummer van Western Union, daardoor is de identificatie van de eigenaar onmogelijk. De betaling is niet via de online aanbieder gebeurd, waardoor die niet aansprakelijk kan worden gesteld.
Heeft u nog steeds twijfels?
- Vraag de gegevens van de eigenaar opvragen: identiteitskaart, eigendomsbewijs, telefoonnummer, elektriciteitsrekening, ...
- Ga de prijs-kwaliteitverhouding na: “Is er sprake van een realistische huurprijs in vergelijking met de omschrijving en foto’s van het verblijf?” Vb. Een chalet huren voor 7 dagen met 5 slaapkamers en een zwembad voor maar 2.000 EUR is wellicht geen realistische huurprijs.